Recent heeft KRVE op Rotterdam World Gateway haar machine vloot uitgebreid met een hybride 8 tonner vorkheftruck. Deze krachtpatser wordt ingezet om onder andere het speciale “dynamic mooring system” van Shore Tension te verplaatsen op de containerterminal.

Hybride 8 tonner

Na een grondige inventarisatie is de keuze gevallen op een kwaliteitsmachine uit het gamma van STILL. De 8 tonner is voorzien van zorgvuldig gekozen voorzetapparatuur en maatgemaakte Durwen vorken waardoor de Shore Tensions op de punten van de vorken vanaf de kade rand kunnen worden geplaatst en vervoerd over de terminal. De cilinders van Shore Tension worden naast op de RWG terminal ook gebruikt op de ECT Terminal.

Voordeel ShoreTension

De schepen die aan- en afmeren op deze terminals dienen op een veilige wijze aangemeerd te liggen ondanks de vaak onstuimige weersomstandigheden die er op de Maasvlakte zijn. Ook de voortdurende groeiende scheepsomvangen zorgen voor fundamentele uitdagingen bij het af- en aanmeren. De traditionele meertrossen worden bij harde wind aan hoge belastingen blootgesteld. Lange borstlijnen of extra stormlijnen zouden de oplossing kunnen zijn, echter is de beschikbare ruimte voor extra bolders vaak beperkt. Het gebruik van conventionele spanlieren zorgen ervoor dat het schip bestand is tegen wind, windvlagen, getijdenstijgingen, laden en lossen van het schip en de zuiging door passerende schepen. Het grote nadeel is dat de spanlieren motorisch worden aangedreven hetgeen veel externe energie kost.

De oplossing is het gebruik van de zelfregulerende cilindrisch gevormde Shore Tension. Dit hydraulische systeem oefent dezelfde constante spanning uit op de scheepstrossen, waarvoor geen elektriciteit nodig is. Dus naast het feit dat de Shore Tension een zeer veilig systeem is, is er bovendien sprake van een uiterst duurzame oplossing.