Veelzijdig logistiek dienstverlener MAAT wil zich voor klanten onderscheiden door innovatie. Het bedrijf investeert hiervoor volop in IT. Het klantenportaal Star Portal Customers van Yellowstar helpt zowel opdrachtgevers als het bedrijf zelf om veel efficiënter te werken en zo meer te doen met dezelfde mensen. “Op de planning draaien wij nu zo’n twintig procent meer omzet.”
- Verbeterde dienstverlening
- Meer doen met dezelfde mensen
- Voor elke klant apart in te richten
- Basis voor partnership met klanten
- Einde aan bellen en mailen
- Via systeemkoppeling of web
“Innoveren zit in het DNA van MAAT. Wij willen altijd vooroplopen. In alles wat wij doen, streven wij naar Champions League niveau,” zo zegt een enthousiaste Arjan Maat. De algemeen directeur is de derde generatie die aan het roer staat bij de inmiddels bijna 90 jaar oude onderneming. Ooit begonnen als traditionele wegvervoerder, heeft het bedrijf zich geleidelijk ontwikkeld tot een multidisciplinaire logistieke dienstverlener. MAAT telt tegenwoordig circa 200 medewerkers, die zich verspreid over vijf locaties in Nederland en België bezighouden met transport, logistiek, heftruckverhuur, techniek en e-mobility.
Gehele logistiek overnemen
Binnen de logistieke dienstverlening die MAAT biedt, wil het als 3PL / 4PL zoveel mogelijk voor klanten betekenen en daadwerkelijk voor hen een partner zijn. “De gehele logistiek kunnen wij voor bedrijven overnemen,” aldus Maat. Als voorbeeld noemt hij jachtenbouwer Oceanco. “Alles wat op hun beide vestigingen te maken heeft met logistiek, wordt gedaan door mensen van MAAT. Of het nu is op de kade, in de bedrijfshallen of op de schepen. Ook voor een vijftal andere klanten werken wij inmiddels volgens dit concept.”
Wegnemen foutgevoeligheid
In die vergaande dienstverlening past ook een optimale communicatie met de klant. Financieel directeur Marcel Tuijtel: “Naar mate je als bedrijf groter wordt en meer voor klanten gaat doen, merk je de foutgevoeligheid van telefoon en e-mail. In plaats daarvan wil je dat je eigen systemen en die van klanten rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Zo zijn wij bij Yellowstar terechtgekomen en samen aan de slag gegaan met het opzetten van een nieuw klantenportaal.”
Samen met pilotklant
Bij de realisatie van het nieuwe klantenportaal heeft MAAT heftruckleverancier Still betrokken als pilotklant. Alle reguliere transportorders en werkopdrachten van Still lopen nu automatisch vanuit hun systeem via het klantenportaal het systeem van MAAT in. Tuijtel: “Still moest voorheen voor hun opdrachtverstrekking altijd gegevens overtikken. Dat is nu niet meer nodig en bespaart hen veel tijd. Ook ruis op de lijn doordat wij heel af en toe een mail misten of anders interpreteerden, behoort tot het verleden. Van ons uit informeren wij Still via het klantenportaal proactief over de voortgang van planningen en bieden hen uitgebreide track & trace bij de uitvoering. Het gebruik van telefoon en mail gaat er volledig uit.”
Optimale tijdsbesparing, verbeterde dienstverlening
Nu het klantenportaal staat, wil MAAT het gebruik ook uitrollen bij andere (potentiële) klanten. Voor elk bedrijf is het op maat in te richten. Naast een systeemkoppeling kan aansluiten tevens via het web. Orderinvoer gebeurt dan bijvoorbeeld via een Excel-upload of met gebruik van een template. Tuijtel: “Het is heel belangrijk om de klant in een dergelijk traject aan de hand mee te nemen. Samen realiseer je een optimale tijdsbesparing en verbeter je met elkaar de dienstverlening.”
Eigen organisatie meenemen
Maat beseft dat ook in haar eigen organisatie het gebruik van het klantenportaal nog pas aan het begin staat. “Je kunt nog zo’n mooi pakket hebben, maar uiteindelijk staat of valt het succes bij de implementatie binnen je eigen bedrijf. Het gebruik moet onderdeel worden van het DNA van MAAT. Wij willen dat al onze gebruikers en salesmensen precies weten hoe het portaal in elkaar steekt. Door intern een breed draagvlak te creëren, kunnen wij en onze klanten optimaal profiteren.”
Duidelijke voordelen
Intussen tekenen de voordelen van het klantenportaal zich voor MAAT al duidelijk af. Tuijtel: “Je merkt dat er op de planningsafdeling meer rust is. Plannen blijft hectisch, maar het aantal telefoontjes en e-mails – en daarmee de foutgevoeligheid – is beduidend afgenomen. Met dezelfde mensen draaien wij nu op de planning zo’n twintig procent meer omzet.”
En zo sluit Maat af: “Klanten eisen meer van ons, de wereld van de logistiek verandert snel. Door actief te investeren in IT gaan wij daarin nadrukkelijk mee. Via onder meer het nieuwe klantenportaal maken wij ons bedrijf klaar voor verdere groei.”