In april 2018 zijn de voorbereidingen voor het vervangen van alle 64 omloopwielen van de Botlekbrug gestart. Deze maand ronden wij dit project af.
4PL concept
“In de maanden mei tot en met oktober zijn de oude omloopwielen met een kraan weg getakeld. De nieuwe wielen worden over de weg aangevoerd met een dieplader en in de torens van de brug gehesen.” vertelt Jeroen van Hemert, Accountmanager MAAT. “ In opdracht van A-Lanes-A15 slaan wij deze wielen op in onze warehousing en vervoeren wij de omloopwielen naar de Botlekbrug, volgens planning van Rijkswaterstaat. Het feit dat wij onze eigen warehousing hebben en ons specialiseren in exceptioneel transport maakt ons de juiste partner in dit project.
MAAT heeft als doelstelling om voor alle opdrachtgevers de beste oplossing te zoeken op het gebied van transport en logistiek. Dit doen wij bij voorkeur via het fourth party logistics concept (4PL). Dit betekent dat MAAT alle transportactiviteiten en logistieke processen overneemt, regisseert en voor de volledige supply chain naar de beste oplossingen zoekt. Denk hierbij aan het overnemen van de transportplanning en opslag. Zo ontzorgen wij de opdrachtgever volledig en het concept resulteert bovendien in kostenbesparing.”
Warehousing
MAAT Logistiek biedt warehousing en opslag met ruim 10.000 m2 aan capaciteit. We hebben de beschikking over twee zware bovenloopkranen met 25.0-ton hijscapaciteit en twee bovenloopkranen met 12.5-ton hijscapaciteit. De vloerbelasting is ruim 3.5-ton per m2. Naast bovenloopkranen zijn onze bedrijfshallen voorzien van (pallet)stellingen.
Wij hebben ook de beschikking over 5000 m2 buitenopslag die gebruikt kan worden voor tijdelijke of permanente opslag. Deze buitenopslag in Alblasserdam is direct gelegen aan de A15 en naast het containertransferium. Het terrein is afgesloten en beveiligd. Dit terrein leent zich door hoge grond belasting uitstekend voor bijvoorbeeld opslag van zware materialen uit de scheepsbouw, onshore, offshore, olie en gas en (wind-) energie. Maar ook andere materialen, zoals containers, kunnen hier worden opgeslagen. Wij beschikken over eigen laad- en losfaciliteiten tot 200 ton hefvermogen.
Botlekbrug
De Botlekbrug kampt al sinds de opening in juli 2015 met tal van kinderziektes. In maart 2018 tikte de Botlekbrug storing nummer 116 aan. De problemen hebben niet allemaal te maken met de omloopwielen waarlangs het brugdek omhoog en omlaag wordt gehesen. Er waren ook problemen met de vergrendeling, afsluitbomen en de verbindingen tussen de brug en de centrale. Maar de omloopwielen van de drie jaar oude brug zijn al wel aan vervanging toe.
In mei 2016 gingen de lagers van een van de wielen kapot. Oorzaak: slijtage. Daarop verving Rijkswaterstaat al preventief enkele omloopwielen. Hierover schreven wij een artikel in 2017 Daarna is besloten dat ze allemaal moeten worden vernieuwd. Het was de bedoeling dat de 12 ton wegende wielen, met een doorsnee van 3,7 meter, tientallen jaren zouden meegaan. Maar ze bleken te licht voor de loodzware hefbrug. “Dat is een tegenvaller”, zegt Rijk Noordzij van Rijkswaterstaat. Het brugdek en het contragewicht wegen samen 10 duizend ton per brugdeel. Daar komt bij dat de constructie met de omloopwielen klein moest worden uitgevoerd. “Dat blijkt in de praktijk minder goed te werken”, stelt Noordzij vast in een interview met RTVRijnmond.
Het brugdek van de Botlekbrug gaat omhoog en omlaag langs 64 omloopwielen. Uit onderzoek is gebleken dat in de constructie van de wielen een ontwerpfout is gemaakt. De twee lagers die ervoor zorgen dat de wielen soepel draaien, zijn te klein en zitten te dicht tegen elkaar aan. Daardoor slijten ze harder dan gedacht. De bouwers zijn opnieuw naar de tekentafel gegaan. Voortaan tellen de omloopwielen nog maar één lager, die wel een stuk groter is. Daardoor passen de oude omloopwielen niet meer en moeten ze worden vervangen.De oude wielen, bij elkaar een gewicht van 768 ton staal, worden omgesmolten, zegt Peter-Bert van Herwijnen van bouwcombinatie A-Lanes-A15 in een interview met Cobouw.
@Bron RTVRijnmond en Cobouw
Reportage
Cees van der Wal fotografeerde voor ons in 2017 dit project en ging een dag mee met onze chauffeurs Hedzer en Jaap.