Werf kan nu tot 140 m bouwen en belast MAAT met logistieke projecten groter dan een voetbalveld.
Door Robert Wielaard
In de logistiek draait alles om timing. Als de juiste onderdelen en materialen op het verkeerde moment op een jachtwerf aankomen, zijn het de verkeerde onderdelen en materialen.
In Nederland begint men dit snel te beseffen. Langs de waterwegen van de Rijndelta verrezen in minder dan twee jaar de machtige, air-conditioned productiehallen van maar liefst zes werven, die daarmee weersonafhankelijke capaciteit toevoegden om tot lengtes van 100 meter en meer te bouwen.
Als jachten van die lengte de toekomst zijn, zijn Nederlandse bouwers er klaar voor zich dat segment toe te eigenen. Het bewijs zult u binnenkort kunnen zien. HISWA Holland Yachting Group verwacht dat haar leden dit jaar 25 jachten gaan leveren – drie meer dan in 2015 – van in totaal 1425 meter. Bijna anderhalve kilometer jacht!
Het bouwen van een jacht van meer dan 100 meter is op zich al nieuwswaardig, maar de logistiek is een dimensie op zich. De laatste jaren is Oceanco bezig geweest met een fijnafstemming van haar bouwactiviteiten. Zo kwam begin 2015 de Rotterdamse werf ertoe al haar logistiek uit te besteden – niet alleen van en naar haar werven, maar ook binnen haar nieuwe jachtbouwcomplex.
Het kiezen van een partner aan wie het transport kon worden toevertrouwd van dokblokken tot motoren, en tot het servies voor de salons, was moeilijk, en kostte veel tijd. Oceanco benaderde een klein aantal nationaal en internationaal werkende bedrijven, waarbij duidelijk werd gemaakt dat het uit te besteden werk geen standaard-logistiek was, zegt Frank Boeren, manager Facility Services van Oceanco. “Als je op ‘logistiek’ googelt, krijg je pagina’s vol opslag- en transportbedrijven, alleen al rond Rotterdam,” vertelt hij SB. “Maar dat wilden we niet.”
Wat Oceanco wel wilde, was moeilijk uit te leggen. Wie alles van A naar B naar C zou gaan verplaatsen, moest het verschil weten tussen een vrachtschip en een superjacht. “Ze moesten de superjachtcultuur begrijpen,” zegt Boeren. “En de noodzaak om schade te voorkomen. Want dat is rampzalig, zowel voor de bouw als voor de opleveringsdatum van het jacht.”
Na een intensieve beoordelingsperiode kwam Oceanco uit bij MAAT, een niet ver van Rotterdam gevestigde logistiekspecialist met 180 medewerkers op vijf locaties – vier in Nederland, een in België.
“De tender van Oceanco’s leek voor ons gemaakt,” zegt de directeur van MAAT, Pierre Busé. “We zijn een multi-disciplinaire leverancier van logistiek. We hebben logistieke processen ontwikkeld die onze klanten compleet ontzorgen.” Ook kende MAAT Oceanco al. Al jarenlang had het bij Oceanco interne hef- en transportwerkzaamheden uitgevoerd, én nationale en internationale wegtransporten. In zijn portefeuille heeft MAAT gevoelige operaties, waaronder het transport van vliegtuigonderdelen van Airbus.
Het uitbesteden van de logistiek door Oceanco begon op 2 februari 2015. De deal wordt nog groter als het werk van MAAT volledig is uitgerold over de drie productiefaciliteiten van Oceanco. “Het contract heeft al tot een steile leercurve voor beide partijen geleid – zonder ongelukken,” zegt Boeren.
Wat hielp, is dat juist toen het contract in werking trad, Oceanco haar nieuwe high-tech productiefaciliteiten opende, op 35 km van de zee. In de 33 meter hoge hal kan Oceanco tot een lengte van 140 meter bouwen. Oceanco liet Maat meedenken over de benodigde logistiek voor het eerste project, een motorjacht van 110 meter.
Volgens het contract verplaatst MAAT alle materialen en onderdelen per kraan, truck, auto, dolly, trolley, vorkheftruck of wat dan ook. Als het maar meer dan 25 kilo weegt. De eerste opdracht: met de bovenloopkraan in de nieuwe hal de dokblokken plaatsen voor het project van 110 meter, waarbij de steigers worden afgebroken en naar binnen worden gebracht. Maat heeft vijf vaste medewerkers bij Oceanco, waaronder een operationeel manager en in ieder geval één kraan- en twee vorkheftruckbestuurders.
Ellen van ‘t Veer, logistiek procesanalyst en projectmanager van MAAT bij Oceanco, heeft het over een fijne leercurve. ” We hebben meegedacht over het ontwerp van de interne routering van de nieuwe productiehal. Zo leerden we Oceanco beter kennen. Een aantal mensen van MAAT draaiden mee in de bestaande productiehal. Daardoor kregen ze een idee van hoe de werf werkt. Wat wordt er verplaatst? Waarnaartoe? Hoe? Wie zijn onze contactpersonen bij Oceanco?”
MAAT is een zogenaamd Fourth Party Logistics (4PL)-bedrijf. Dit betekent dat de klant zo compleet mogelijk ontzorgd wordt. In het geval van Oceanco zorgt MAAT ook voor het afvoeren van afval, voor het afleveren van inkomende pakketten binnen de werf, voor het vervangen van lege gasflessen en zelfs voor het aansluiten van volle flessen op het leidingsysteem van de werf.
Het computer-gebaseerde logistieke aanvraagsysteem is de kern van het logistiekcontract. Het beheert en visualiseert alle planningen van het transport, het laden en lossen, de initiële kwaliteitscontrole van de productverpakking, het leveren van de lakken etc. Oceanco en MAAT ontwikkelen een geavanceerd computerplatform dat volledig is gericht op het werk van Oceanco.
De complete uitbesteding van de logistiek vereist veel discipline van de onderaannemers van Oceanco. “We kunnen niet meer even aan een vorkheftruckchauffeur vragen om een pallet ergens heen te brengen,” zegt Boeren. “Onderdelen en voorraden kunnen alleen maar worden verplaatst op basis van aanvragen die onderaannemers via de computer hebben gedaan.”
Wat Oceanco ertoe bewoog om alle logistiek uit te besteden was het besef dat zaken van A naar B brengen geen kernactiviteit was. “We besteden veel van het jachtbouwwerk uit,” zegt Boeren. “We doen dat op basis van contracten die Oceanco beheert en begeleidt. We kwamen tot het inzicht dat ook de logistiek moest worden gezien als in te huren expertise.
Oceanco ziet niet direct een snellere bouwtijd van haar jachten door de uitbestede logistiek.
“Nee, niet direct door de logistiek,” zegt Boeren. “Dat kunnen we op dit moment niet vaststellen. We zijn begonnen met een nieuwe productiehal. We weten niet hoe het zou zijn gegaan met onze eigen logistiekmensen. Maar we weten wel zeker dat we onze efficiëntie en onze effectiviteit verder kunnen verbeteren door het uitbestedingscontract met MAAT.”
Boeren laat geen twijfel bestaan over de kostenbesparing. “Als we alle logistiek zelf deden, zou de inefficiëntie onvermijdelijk tot hogere kosten leiden,” zegt hij. “Als je bijvoorbeeld ziet hoe MAAT ons interne verkeer heeft geregeld – de vorkheftrucks en de kranen. Als wij dat zelf hadden gedaan, hadden we gecertificeerde bestuurders moeten inhuren.”
Van ’t Veer zegt dat de kracht van MAAT ’m in de bescheiden omvang zit (180 medewerkers). “Dat betekent dat Oceanco zich niet hoeft aan te passen aan onze werkwijze. Wij passen de logistiek aan aan hun behoeften.”
Productieplanners, onderaannemers en projectmanagers van Oceanco plannen alle logistiek. Zij voeren in de computer in welk transport ze wanneer nodig hebben van de medewerkers van MAAT. “We willen ze alles kunnen laten zien,” zegt Boeren. “Wie heeft wat besteld? Wanneer? Waar? Hoe lang duurde het? Hoeveel kostte het? We willen een logistieke kennisbank opzetten.”
In eerste instantie was noch voor Oceanco, noch voor MAAT duidelijk hoeveel er van A naar B moest. “Oceanco zei dat ze van ons verwachtten dat we het met 5 man ter plekke af konden,” zegt Van ‘t Veer.
“Dat bleek aardig te kloppen. Soms kunnen we het met minder dan 5 mensen. Soms met wat meer. We houden de hoeveelheid werk bij. Het is moeilijk het aantal klussen te bepalen. Het kan een kraandrijver 15 minuten kosten om een pallet aan boord te krijgen. Ingewikkelder werk kan 2 uur duren.”
Lees hier het volledige artikel uit de november editie van SuperYachtBusiness in het engels online.