‘Ik wil het winnen op service’

DRIEBRUGGEN – Per 2020 heeft logistiek dienstverlener MAAT een nieuwe servicelocatie geopend in het Groene Hart. Monteur Arjan van Bezooijen voert voortaan reparaties en keuringen uit vanuit zijn woonplaats Driebruggen.

“Ik werk inmiddels 17 jaar bij MAAT en op een gegeven moment moet je dan een keuze gaan maken: wat ga je doen met je carrière?” vertelt Arjan van Bezooijen, als hij aan het eind van zijn klantenroute voor een interview aanschuift. “Ik wilde meer zelfstandigheid, maar ook loyaal blijven aan mijn werkgever. Dat was een moeilijke positie.”
Toen hij zijn wensen bespreekbaar maakte, reageerde zijn werkgever positief. Arjan start nu een eigen servicelocatie op onder de vlag en de begeleiding van MAAT. “Dat is echt supergaaf. Ik krijg er een hoop nieuwe werkzaamheden als accountmanager bij die totaal nieuw zijn, maar ik heb er zin in.”
Ook vanuit MAAT zijn ze erg tevreden met de servicelocatie. “Arjan is een klasbak van een monteur en hij sleutelt heel wat weg. Die willen wij bij MAAT niet kwijt,” vertelt Richard de Man, die Arjan begeleidt bij de oprichting van de servicelocatie. “Bovendien zien we dat hij meer in zijn mars heeft.”

Passie voor machines
Per 2020 vormt Arjan dus servicelocatie MAAT Regio ’t Groene Hart, Driebruggen. Hij doet het onderhoud en veiligheidskeuringen aan intern transport machines, ruw-terrein machines, verreikers, tractors en overig werkmaterieel. Arjans hart ligt bij het ruw-terrein segment en de (roterende) verreikers. “Ik wil altijd weten hoe zo’n ding werkt en waar het zijn kracht en energie vandaan haalt. Als de machine in storing staat, is het een uitdaging de oorzaak te zoeken. Het is een puzzel die ik moet oplossen. En als ik de oplossing vind, geeft dat altijd weer een kick.”
Materieel van het merk Manitou zijn Arjans specialiteit. “Ik heb die passie met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn opa had een bedrijf waarin hij agrarische machines verhuurde en dat had ik toentertijd graag overgenomen. Nu krijg ik via MAAT alsnog de kans om met die apparaten werken.”

Winnen op service
Arjan werkte al vaak vanuit zijn huis in Driebruggen, maar met de opstart van de servicelocatie worden de tarieven niet meer berekend vanaf Alblasserdam, maar vanaf Driebruggen. Dat zorgt dat hij op prijs kan concurreren met andere aanbieders in de omgeving.
“Maar ik wil het winnen op service,” zegt Arjan enthousiast. “Ik kom vaak dezelfde dag nog langs, onderhoud korte lijntjes met de klanten, constateer vlot wat er aan de hand is en breng de machine gauw weer aan de gang.”
Als het nodig is, bestelt Arjan nieuwe onderdelen en ‘de nachtvracht’ levert ze de volgende ochtend direct bij hem af. “Zo kan ik heel snel helpen. Klanten zijn namelijk blij als ik kom, maar nog blijer als ik snel weer ga,” lacht Arjan. “Dan heb ik mijn werk als monteur goed gedaan.”

Gewoon doen
Alleen als een machine niet ter plekke gerepareerd kan worden, moet hij nog naar de hoofdlocatie in Alblasserdam gebracht worden. “Als het goed loopt, nemen we meer monteurs aan bij de servicelocatie en openen we ook hier een werkplaats. De stip op de horizon is om hier ooit een vestiging te openen.”
Even aarzelt Arjan, maar dan stroopt hij vastberaden zijn mouwen op. “We gaan het gewoon doen.”


MAAT

MAAT is een familiebedrijf geworteld in de Alblasserwaard dat andere bedrijven ontzorgt in het complete logistieke proces. 85 jaar geleden begon MAAT met één vrachtwagen, nu rijden er 65 trekkende voertuigen en 150 trailers rond. De rode wagens met het witte dak zijn een bekend gezicht geworden. Arjan heeft de enorme groei van de afgelopen decennia van dichtbij meegemaakt. “Toen ik begon werkten we maar met 2-3 man in de heftrucks. Dat team is vijf keer zo groot geworden.”