In de winter heeft je bedrijfswagen het door de kou extra zwaar. Zorg daarom dat je goed voorbereid bent op de (strenge) winter die komen gaat. Veel problemen zijn echter vaak eenvoudig zelf te verhelpen.
Bevroren sloten
Gebruik een slotontdooier (bewaar deze dus niet in de auto) of houd een zakje warm water tegen het slot. Deze spullen niet voor handen? Ga dan met je lichaam ongeveer 5 minuten tegen het slot aan staan.
Vastgevroren deuren
Druk de deur nog meer dicht, dan breekt het ijs tussen de rubbers. Of ontdooi de deuren met een zakje warm water of föhn. Pas op met een föhn en gebruik zeker geen verfbrander. Richt de warme lucht alleen op de rubbers en niet op de ruiten, dit kan een barst veroorzaken.
Bevroren ramen
Gebruik een plastic ijskrabber of ruitontdooier om het ijs weg te krijgen. Gebruik nooit een föhn of een emmer warm water, door het temperatuurverschil kunnen er barsten in de ruit komen. Laat ook de motor uit als je gaat krabben. De motor warmt stationair nauwelijks op en het is slecht voor de motor en voor het milieu. Bovendien sta je erg ongezonde uitlaatgassen in te ademen tijdens het krabben. Dus eerst krabben, dan instappen, starten en rustig wegrijden.
Bevroren handrem
Trek de handrem extra aan, zo breekt het ijs in de kabel. Werkt dit niet, laat dan de motor een minuut of 15 draaien en zet de kachel uit zodat de motor sneller warm wordt. De handremkabel ontdooit dan vanzelf. Bij sommige automerken kun je de elektrische handrem uitzetten. Raadpleeg daarvoor het instructieboekje.
Bevroren ruitensproeiers
Leg op de sproeierkopjes een zakje warm water. Als het reservoir (door zomervulling) bevroren is, aanvullen met warm water. Na het ontdooien het water vervangen door winterharde vloeistof met antivries.
Accuproblemen
In koude omstandigheden heeft de accu het zwaar en kan hij het begeven. Ga liever niet zelf aan de slag met starthulp, maar laat ons komen. Door ondeskundig handelen kan er schade ontstaan aan de elektronica, vooral bij moderne bedrijfsauto’s.