Alblasserdam – Verzinkerij Coatinc Alblasserdam uit Alblasserdam heeft voor de vervanging van haar heftruckvloot opnieuw gekozen voor krachtige elektrische heftrucks van Carer. De tien nieuwe R50H 5 tonners zijn geleverd door plaatsgenoot Maat Heftrucks die ook voor het onderhoud zorgdraagt. De Carer trucks zijn speciaal afgestemd op een langdurige inzet onder zeer zware omstandigheden.
Coatinc Alblasserdam is onderdeel van de internationaal opererende The Coatinc Company, een van de belangrijkste aanbieders van thermisch verzinken en oppervlaktebehandelingstechnologieën in Europa. Voor de vervanging van haar heftruckvloot koos het bedrijf opnieuw voor de elektrische kracht van Carer. “We zijn om milieu technische redenen 6 jaar geleden overgestapt van onze zware dieseltrucks op elektrotractie en hebben daar geen spijt van gehad”, vertelt directeur Wouter van den Berg van Coatinc. “Natuurlijk zijn er in de loop der tijd zaken geweest waarop we bij de aanschaf van de nieuwe trucks extra nadruk hebben gelegd. Deze zijn alle door Maat Heftrucks en Carer Lifting Solutions vertaald in deze 10 nieuwe trucks.”
Meer zekerheid
Het nieuwe tiental met AC-techniek bestaat wederom uit 5 tonners, maar met een vergroot lastzwaartepunt van 600 mm i.p.v. 500 mm. De batterijcapaciteit van 80V/1085 Ah is ruim genoeg voor een fikse daginzet, maar om de continue beschikbaarheid te garanderen leverde Maat vijf extra wisselbatterijen van GNB. De batterijen zijn voorzien van bewakings-LED voor het juiste elektrolytniveau. Tevens zijn ze uitgerust met een lamp op het cabinedak die aangeeft dat de resterende 25% capaciteit is bereikt. Zo weet de chauffeur en zijn omgeving goed dat de batterij gewisseld en geladen moet worden en komt de collega die de shift overneemt niet zonder vermogen te zitten.
Extra bescherming
De Carer trucks zijn specifiek door de Italiaanse fabriek voorbereid op de agressieve omstandigheden van de open verzinkerij. Door het gebruik van speciale epoxy coatings, Nikrom chroomlaag op de cilinders, resistente vetten, sterke kunststoffen, gegalvaniseerde velgen en verbeterde afdichtingen zijn de trucks beter bestand tegen de logen en zuren die Coatinc gebruikt. De achterassen zijn verzwaard en alle delen van de truck zijn extra beschermd tegen de impacts van staal, dat bij Coatinc in de meest uiteenlopende vormen en gewichten voorkomt. Tevens werd de luchtinname voor de koeling geoptimaliseerd, waardoor stof nog minder kans krijgt zich in de truck te nestelen.
“Griptech leverde de robuuste side shift/vorkverstellers met optimaal doorzicht en extra bescherming van de slangen en verbindingen”, wijst Pierre Busé, directeur Heftrucks en Logistiek bij de Maat Groep. “De in 3 hoogtes verstelbare Grammer MSG85 chauffeursstoelen zijn voorzien van EBLO veiligheidshekken met een elektronische koppeling aan het contactslot. Als ze niet gesloten zijn, werkt de truck niet en blijven de mastfuncties geblokkeerd.
Automatische data-overdracht
Coatinc heeft opnieuw gekozen voor toegangscontrole via EasyKey op haar trucks, maar heeft het systeem uitgebreid met Wifi-connectie en enkele extra functies zoals G-kracht sensor, urenregistratie en batterijwisselfrequentie. Zodra de truck in het laadstation komt, wordt alle truckdata automatisch uitgelezen en voor evaluatie aan de logistiek manager gestuurd. Via EasyKey regelt hij tevens de autorisatie van de chauffeurs en kan hij de volledige inzethistorie bijhouden.
Maat Heftrucks betrekt de Carer trucks van importeur Carer Lifting Solutions, onderdeel van de Peinemann Groep. De overeenkomst met Coatinc betreft een full operation lease concept via De Lage Landen Lease op basis van 60 maanden. Maat Heftruck verzorgt het onderhoud, zowel voor de trucks als de batterijen.
Lange historie
The Coatinc Company kent zijn oorsprong in Duitsland (sinds 1885) en telt inclusief de participaties in diverse landen zo’n 1500 werknemers. Samen behandelen zij ca. 400.000 ton staal per jaar. Het dienstenpakket omvat alle processen van thermisch verzinken, hoge temperatuur verzinken, het duplexproces (verzinken plus poedercoaten of natlakken), alsook andere coatingtechnologieën, (passiveren, anodiseren, centrifugaal verzinken en zinklamellencoating).