Bijgaand treft u het artikel zoals het in “Drechtsteden Business” is verschenen.
MAAT is een gerenommeerde transport en logistiek dienstverlener in de regio. Dit familiebedrijf staat niet stil in de wereld van transport en logistiek. De directeuren Arjan Maat en Pierre Busé over verleden, heden en toekomst van het Alblasserdamse bedrijf.
MAAT is in 1934 opgericht door de opa van algemeen directeur Arjan Maat. “Opa was molenaar en kocht een vrachtwagentje om zijn meel te vervoeren. Vanuit de scheepswerven en de Kabelfabriek kwam al snel de vraag om af en toe wat te vervoeren. Zo is het transportbedrijf ontstaan.
Een tweede vrachtwagen werd aangeschaft toen mijn vader op zijn 18e in het bedrijf ging. Nog geen jaar later overleed mijn opa plotseling en moest mijn vader alleen verder.” Vader Adri Maat is gaan pionieren en met vallen en opstaan heeft hij een bloeiend transport- en logistiek bedrijf opgezet. Arjan Maat is op 1 januari 2008 zijn vader opgevolgd als algemeen directeur. “Toen ik nog heel jong was, wist ik al dat ook ik in het bedrijf wilde, maar niet op de vrachtwagen. Met name de planning vond ik fantastisch, daar zat ik altijd met mijn neus bovenop en dat wilde ik later ook gaan doen.” Droom werd werkelijkheid, na zijn studie ging de jonge Maat de planning verzorgen bij een Rotterdams transportbedrijf. Daar leerde hij niet alleen de fijne kneepjes van het vak, maar ook zijn huidige mededirecteur Pierre Busé kennen. Intussen had MAAT een transportbedrijf overgenomen en daar werd Arjan Maat klaargestoomd om later het bedrijf te gaan leiden. Arjan Maat is nu zes jaar de verantwoordelijke man bij de MAAT. “Er is veel veranderd in het bedrijf, het zijn boeiende tijden. En we blijven volop in ontwikkeling. Samen met Pierre Busé en Alex Janssen (financieel directeur) vorm ik de directie. Mijn vader, mijn broer – die ook in het bedrijf werkt – en ik zijn de drie aandeelhouders.”
Ambities
Vandaag de dag is de MAAT een belangrijke economische factor in Alblasserdam met 125 medewerkers in dienst, 65 vrachtwagens op de weg en een vloot van zo’n 250 heftrucks in de verhuur. Transport vormt nog steeds de corebusiness van MAAT, maar in de loop van de tijd heeft het bedrijf zich getransformeerd tot een complete transport en logistiek dienstverlener. Dat begon in de jaren zeventig toen heftrucks hun intrede deden. Maat: “Wij hadden een heftruck om te laden en te lossen en de buren vroegen hem af en toe te leen. Dat was geen probleem, maar het gebeurde steeds meer dat hij er niet was als wij hem nodig hadden. We hebben er toen maar eentje bijgekocht en zo simpel is het eigenlijk begonnen.” Pierre Busé kwam in 1997 MAAT versterken. Afgestudeerd in vervoerskunde en bedrijfskunde ging hij zich bezighouden met de heftrucks en de automatisering, die van de grond moest komen. Busé: “Er waren volop plannen, er was toen een heftruckbusje en een monteur. De basis om de heftruckdivisie uit te gaan bouwen. En er waren plannen voor automatisering en voor ISO-certificering. Ambities genoeg. Bij de heftrucks ging het voortvarend, zeker toen wij in 2004 een heftruckbedrijf konden overnemen, dat veel groter was dan wij. In één klap waren we een volwassen heftruckbedrijf. Wij leveren alle merken, onze monteurs moeten dus elk merk kunnen onderhouden, repareren en keuren. De verkoop en verhuur van heftrucks is met de bijbehorende service en onderhoudsactiviteiten inmiddels een belangrijke tak binnen MAAT.”
Vanwege de groei werd de 35.000 m2 bedrijfsoppervlakte te klein aan de Edisonweg. Op Nieuwland Parc, eveneens in Alblasserdam, werd nog eens 20.000 m2 ruimte aangekocht. De Maat Groep kon weer even vooruit. Er was meer opslagruimte voorhanden en ook de heftrucks verhuisden naar de nieuwe locatie. Bovendien kwam er een logistiek centrum voor heftrucks in Hendrik-Ido-Ambacht. MAAT werd geleidelijk aan een allround transport en logistiek dienstverlener waar de lat hoog ligt. “Het is niet de eenvoudigste tijd,” zegt Arjan Maat, “maar we schrijven nog steeds zwarte cijfers en zijn zeker niet ontevreden. Wij zijn sterk in transport, heftrucks, logistiek, techniek, truckparking, verhuur van onroerend goed en lease van rollend materieel. Door deze diversiteit van activiteiten te integreren tot een totaal oplossing, kunnen wij onze klanten optimaal van dienst zijn. Onze klanten vind je in de scheepsbouw, chemie, offshore, vliegtuigbouw, verhuurmateriaal, stukgoed, etc. Voor veel van onze klanten vervoeren wij bijzondere ladingen en zorgen wij voor opslagcapaciteit. Met veel opdrachtgevers hebben wij dan ook een langdurige relatie. Dat komt omdat we meer doen dan van A naar B rijden. Dat kunnen andere transportbedrijven ook goed. Als toegevoegde waarde beschikken wij bijvoorbeeld over een volledig geautomatiseerd klantsysteem. Er komen dagelijks tientallen opdrachten voor transporten binnen. Vaak zijn dat korte ritjes. Handmatig afhandelen kost tijd, geld en maakt de kans op fouten groter. Er is daarom veel geïnvesteerd om dit volledig automatisch af te kunnen handelen. Klanten melden nu hun opdrachten in ons systeem en ontvangen automatisch alle benodigde informatie en documenten.”
Groei
MAAT is geworteld in Alblasserdam. Het is begonnen op de plek waar nu Oceanco is gevestigd. Door de gestage groei moest het bedrijf noodgedwongen enkele malen verhuizen. Na kantoor aan huis in de Zeevaartstraat en de Vondellaan, was er in de jaren zeventig de verhuizing naar de Ampèrestraat. Een bedrijfspand met kantoor en garage. Sinds 1988 is de Edisonweg de thuisbasis en zijn er nu ook vestigingen op Nieuwland Parc en in Hendrik-Ido-Ambacht. Per 1 september jl. is de Maat Groep eveneens in België actief. In Antwerpen is een vestiging geopend en de plannen zijn in een vergevorderd stadium om nog dit jaar ook een nieuwe vestiging in Rotterdam-Europoort te openen, waar wij reeds actief zijn. “Wij willen dichtbij onze klanten zitten. En als we mee willen blijven tellen, moeten we blijven groeien,” zegt Maat. “Met de synergie van onze bedrijfsonderdelen zien we nog genoeg groeikansen. We zijn op veel fronten actief. Onze zwaar beveiligde truckparkeervoorziening met persoonsgebonden toegang op Nieuwland Parc komt na een uitdagende start steeds beter op gang en onze BOVAG-erkende bedrijfswagenwerkplaats, inclusief truckwash – waar we ook veel vrachtauto’s van andere transportbedrijven in onderhoud hebben – draait goed. Zo ontzorgen wij onze klanten met een zo hoog mogelijk service level. Dat zit in de genen van ons bedrijf.”
Het bedrijf staat er dus goed voor. “Er zijn nog steeds veel kansen, daar doen we alles voor en we laten weinig aan het toeval over. Wij zijn volledig gecertificeerd, stoppen veel geld in P&O, zijn op meerdere fronten met MVO actief, doen veel aan ARBO en hebben oog voor onze medewerkers. Zij zijn ons grootste goed. Wij proberen gewoon een goed bedrijf voor onze klanten, medewerkers en omgeving te zijn en op dit moment lukt dit aardig,” zo besluit Arjan Maat.